Urk
Partij Voor de Vrijheid

Historie

De korte geschiedenis van de PVV op Urk begint in 2018 wanneer Hendrik Wakker zich verkiesbaar stelt om namens de PVV plaats te nemen in de gemeenteraad van Urk. Dit lukte door maar liefst 8,1% van de stemmen binnen te halen. In 2019 haalde de PVV op Urk tijdens de Provinciale Statenverkiezingen, met het behalen van 13,0% van de stemmen, bijna een verdubbeling van het aantal stemmen ten opzichte van de Provinciale Statenverkiezingen in 2015, toen de PVV 7,3% van de stemmen behaalde. Tijdens de landelijke Tweede Kamer verkiezingen in 2021 werd de PVV op Urk de tweede grootste partij door 13,8% van de stemmen te behalen. Dit was een historische uitslag aangezien de PVV voor het eerst in de historie groter was dan de van oudsher op Urk goed scorende ChristenUnie en het CDA en ook Forum voor Democratie achter zich liet. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 wist de PVV haar zetel in de gemeenteraad van Urk te behouden ondanks de deelname van een aantal nieuwe partijen. In 2022 werden, Jan Wakker, Gerrit van Urk, Pieter de Boer en Jan Post geïnstalleerd als commissieleden waarmee de PVV zich op Urk voor het eerst met meerdere personen vertegenwoordigd mocht zien in de Urker politiek.

De verkiezingsposter voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018:

De verkiezingsposter voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2019:

De verkiezingsposter voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022: